Followers

Isnin, 28 Februari 2011

Budi Bahasa Budaya Kita

ehem...tiba2 je nak emo pasal budi bahasa ni
coz sbb 2 3 hari ni aku sering jumpa dgn org yang xtau nak berbudi bahasa..

kali pertama aku jumpa dgn org yang comment aku tempoh ari..
ntahlah nape nak kuar ayat mcm tu kan..
nak tau baca n3 ni

teringin nak makan ni...

kelmarin ahad aku gi carrefour masa kat kounter ni..kitaorg dah letak dah brg kat kounter byk2.. mmg dpan customer yg first tu brg skit je sbnarnye tp tiba2 isteri dia wa dtg brg lg...tp bukan nak bgtau kata ada brg lagi nak byr..wat muka nonong je letak brg atas tu..padahal dah habis dah barang yang di scan mula2 tu,wat mcm kami ni xwujud kat ctu.. taulah dua2 org tu bkerjaya tinggi tp jgn lah lupa budibahasa..kita semua nikan sama je walaupun keja ape2 pun..(aku syak pun sbb cara beli diaorgmacam org keja pegawai2 je pakai kad kredit)

pastu kami gi food court RASA lak..kami dah cop tmpat duduk dah..pastu aku rekeman lah kat husband aku makan Tappayaki n then dia pun nak tgk lah dulu menu dia mcm ne..kami pun letaklah barang atas meja tu..kononnya ada org lah dah cop tmpat tu..xdan 2second kami bangun..mmg dpan2 mata lah.ada seorg hamba Allah yang bergelar laki org dan suami org,dah tua lah dalam 40-an tarik kerusi aku letak kat tempat dia..bukan kerusi tang kami xduduk..kerusi yang aku duduk n then aku baru je bangun dr situ..kami pun terus tgk dan terkaku sbentar,sbb org tu wat dek je amik kerusi aku dan duduk wat xnampak kami tgk dia..ape le punya org ntah la

kesimpulannye org zaman skarang ni mmg kurang dgn budi bahasa...bukan nye xtau tp xnak praktik dan rasa diri tu amat besar sangat,dlm ati cakap wat pe nak takut dgn kami yang kecik2 ni dan org biasa2 mcm kami ni kan..mmg aku emoooo sgt org2 mcm ni at least senyum atau ckp minta lalu ke,minta pinjam ke...ape2 lah,yang wat org ni senang janji dlm ayat yang xmenyombong atau meninggi diri lah.. dan last sekali aku nak ulas kat cni budi bahasa kita ni melambangkan identiti kita..kalau xcantik bahasa tu,buruklah perangai org tu,,kalau cantik budi pekerti org tu,,,baiklah seseorg tu..

kalau lah benda ni terjadi kat diri korang ape korang rase??



post by :

1 ulasan:

Unknown berkata...

pasal budi bahasa ni, tadi petang panas dgn sorang cashier yg kurang ajar..sakit hati je..nak je lempang org tu

p/s : jgn lupa vote my slogan..step untuk vote ada di bawah banner blog saya...terima kasih...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...